Sunday 19 June 2011

Testis Bengkak

S : Doktor, baru-baru ini saya dapati testis saya membengkak, berwarna merah seperti kena gigitan semut api dan sakit jika ditekan. Saya risau memikirkan tentangnya tetapi takut untuk bertemu doktor lebih-lebih lagi jika doktor tersebut perempuan. Doktor, apakah yang sebenarnya berlaku dan apakah yang perlu saya lakukan?


J : Testis ialah buah zakar dan jika membengkak, kerandut buah zakar akan kelihatan besar. Jika kerandut buah zakar yang bengkak dan kulit merah radang, itu adalah masalah kerandut buah zakar dan jika bahagian yang bengkak itu ada tanda kemerahan, mungkin bahagian tersebut yang mengalami masalah.

Keradangan kulit kerandut boleh berlaku jika kulit tersebut tercedera akibat mencukur bulu roma atau terdapat kudis atau bisul akibat mengaru. Bisul mula berlaku sebagai kemerahan kulit dan terdapat gelembung yang keras dan kemerahan. Keadaan ini dikenali sebagai ‘cellulitis’ dan jika bahagian gelembung itu pundi yang menghasilkan pelembap semula jadi, maka akan terdapat ‘jerawat’. Gelembung itu boleh membesar dan bergantung pada kesihatan badan dan tahap infeksi. Bahagian tersebut akan terasa sakit jika ditekan.

Untuk kepastian, anda perlu jumpa doktor bagi menjalani pemeriksaan. Jangan khuatir tentang jantina doktor, tugas mereka ialah untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Jika anda biarkan tanpa buat apa-apa, kemungkinan masalah yang dialami itu boleh menjadi ketara. Jadi, cepat berjumpa doktor jika masalah tersebut masih ada.

No comments:

Post a Comment