Sunday 19 June 2011

Tak Sama Besar


S : Doktor, saya baru mendirikan rumah tangga beberapa bulan yang lalu. Ketika bersama suami, saya mendapati kerandut buahnya tidak sama besar. Adakah keadaan ini normal? Saya khuatir jika keadaan tersebut boleh menjejaskan tahap kesuburan suami saya.


J : Sebilangan besar lelaki mempunyai kedudukan dan saiz buah alat kelamin yang tidak sama atau tidak seimbang. Perkara ini semula jadi dan bukan suatu masalah asalkan kedua-dua buah alat kelamin itu dalam saiz dan bentuk yang normal. Sekurang-kurangnya saiz buah alat kelamin lelaki itu perlu berada dalam lengkungan normal dan jika diukur dengan pengukur buah zakar, isi padunya tidak kurang daripada 10ml.
Untuk memudahkan mengukur secara mental, anda boleh bandingkan saiz ibu jari suami anda dengan buah alat kelaminnya. Misalnya saiz buah alat kelamin suami anda tidak kurang 3/4 daripada saiz ibu jari kakinya. Jika anda was-was atau kurang pasti, anda boleh cadangkan suami berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan alat kelamin dan ujian air mani.

No comments:

Post a Comment